O rozwoju ciąg dalszy… 4-7 miesiąc

W poprzednim wpisie, który mieliście okazję przeczytać omówione zostały pierwsze 3 miesiące życia dziecka oraz okres noworodkowy. Przedstawiłam Wam prawidłowy, fizjologiczny rozwój psychomotoryczny malucha a także pewne nieprawidłowości, jakie mogą się pojawić podczas tego rozwoju. Mam nadzieje, że informacje te okazały się dla Was przydatne i lepiej pomogą Wam zrozumieć w jaki sposób Wasze dziecko się rozwija i czego możemy się podczas tych ważnych pierwszych 12 miesięcy spodziewać.

W dzisiejszym wpisie pod lupę bierzemy kolejne miesiące życia naszego maluszka, zapraszam do lektury i przemyśleń 🙂

4 MIESIĄC

  • dłonie głównie otwarte, brak odruchu chwytnego
  • wyciąganie rączek w kierunku zabawki, próby chwytania oraz wkładania sobie przdmiotu do buzi (dzieci w taki sposób początkowo poznają kształt)
  • dotykanie rączkami brzucha oraz łączenie rączek i stóp w linii środka
  • dziecko wykonuje tzw. mostek -opiera się na potylicy oraz na piętach a w leżeniu na brzuchu prezetuje tzw. pływanie
  • jest bardzo kontaktowe, żywo reaguje na głos i mowę innych osób, wybucha śmiechem potrafi także zminić intonację głosu podczas śmiechu
  • wymawia głoski szczelinowe: f, w, s
  • gałki oczne poruszają się niezależnie od głowy

Co może niepokoić:

  • dłonie głównie zaciśnięte z przetrwałym odruchem chwytnym
  • przetrwały odruch kroczenia oraz moro
  • brak reakcji na głos, brak uśmiechu oraz mimiki
  • brak stabolnej pozcji podporu w leżeniu na brzuchu

5 MIESIĄC

  • dziecko dotyka kolan oraz stóp
  • unosi głowę w kierunku klatki piersiowej
  • podejmuje próby przetaczania na bok w kierunku do zabawki
  • wyciąga rączki do zabawek ale jeszcze ich nie utrzymuje
  • przenosi wzrok na dalej leżących przedmiotach
  • rozróżnia dźwięki, które słyszy, potrafi odczytać intencje głosu (głos ostry, krzyk, głos przyjazny)
  • nadal ćwiczy pływanie w leżeniu na brzuchu ale stosuje do tego podpór na dłoniach
  • wyraża różne kombinacje dźwięków

Co może niepokoić:

  • duża bierność i apatyczność dziecka, brak zainteresowania zabawkami oraz dźwiękami
  • ręce i nogi ciągle w rozłożeniu na zewnątrz, brak koncentracji na linii środka
  • silne prężenie, sztywnienie przy próbach przetaczania na bok

6 MIESIĄC

  • dziecko jest wyraźnie dużo aktywniejsze
  • bawi się całym ciałem od dłoni aż po stopy
  • wkłada sobie stopy do ust
  • wykonuje obroty, najpierw z pleców na brzuch potem po ok. 2 tygodniach z brzucha na plecy
  • chwyta zabawkę precyzyjnie, całą powierzchnią dłoni a także potrafi ją przełożyć do drugiej ręki
  • reaguje na ciekawe dźwięki odwracaniem głowy w tym kierunku
  • rozpoznaje osoby znajome od obcych, na znane osoby reaguje uśmiechem
  • rozpoczyna ćwiczenia żucia
  • wymawia całe sylaby (gaga, mamamaa, dada)

Co może niepokoić:

  • brak aktywności dziecka, apatia, nie podejmowanie prób zmian pozycji
  • wykonywanie obrotów przez przeprost

7 MIESIĄC

  • kontynuacja i doskonalenie obrotów
  • pełzanie
  • obracanie się dookoła własnej osi
  • podczas podporu uwalnia jedną rękę aby chwycić przedmiot
  • wkłada zabawkę z ręki do ust, podnosi zabawkę z podłogi gdy mu spadnie
  • obie ręce angażuje do chwytu
  • lubi obserwować osoby bliskie
  • gaworzy, sylabizuje
  • doskonali żucie

Co może niepokoić:

  • brak obrotów
  • niechęć do przebywania na brzuchu
  • brak zainteresowania zabawkami
  • duży przeprost w leżeniu na boku

Kolejny, ostatni już wpis dotyczący rozwoju i jego etapów już wkrótce. Pozdrawiam maluchy oraz rodziców 🙂