“Moje dziecko ma 6 tyg. i umie się obracać… Czy tak powinno być?” – ROZWÓJ DZIECI ORAZ NIEMOWLĄT

Rozwój małego człowieka jest procesem psychoruchowym zakodowanym w genetyce każdego człowieka. Oznacza to związek rozwoju ruchowego z rozwojem umysłowym. Prawidłowy i harmonijny rozwój zachodzi dzięki dojrzewaniu centralnego układu nerwowego czyli MÓZGU oraz dzięki możliwościom biomechanicznym naszego ciała połączonymi z eksplorowaniem świata czyli DOŚWIADCZENIEM. Potwierdza to jedna z teorii neurorozwojowych – teoria układów dynamicznych.

Dziecko powinno chcieć poznawać i eksplorować swoje środowisko oraz otoczenie, a przede wszystkim nawiązywać interakcje ze swoimi najbliższymi. Dzięki tej motywacji dochodzi do doskonalenia umiejętności ruchowych i rozwoju umysłowego. Z każdym dniem ruch staje się
dokładniejszy i jakościowy, pojawiają się nowe sposoby na odkrywanie świata.
Prawidłowy rozwój umysłowy jest uwarunkowany przede wszystkim relacją i kontaktem z rodzicem,
aktywnością, ruchem oraz zabawą.

Rodzicu, umożliwiając swojemu dziecku eksplorację świata, Twoja pociecha nawiązuje relacje ze środowiskiem budując przez to schemat swojego ciała, odkrywa siłę grawitacji i nowe umiejętności ruchowe. Przez niewystarczającą ilość doświadczeń np. z podłoża w leżeniu na brzuchu, rodzice mogą zaobserwować umiejętności ruchowe, które czasowo nie odpowiadają ramom tzw. kamieni milowych jak np. przedwczesny obrót, który może być mylony z “wywrotką” – z racji na brak umiejętności leżenia z prawidłowo umieszczonym środkiem ciężkości ciała.

Rodzicu – twoim zadaniem jest bycie rodzicem, a nie terapeutą swojego dziecka! Jeśli zaobserwujesz u swojej pociechy coś co Cię niepokoi, zgłoś się do fizjoterapeuty/osteopaty pediatrycznego, a ty dalej wspieraj swojego maluszka i zaufaj swojej intuicji.